Forståelse for andres behov
Forståelse for andres behov
Det kan være vanskeligt for elever at sætte sig ind i andres elevers behov. I undervisningen kan det skabe udfordringer, når eleverne fx skal samarbejde. Ved at lade eleverne hjælpes ad med at lave vejledninger til, hvordan man løser en opgave, bliver de kloge på, hvad de andres behov er.
Hvis de laver vejledningerne med billeder og video, kan de undersøge hos hinanden, hvornår og hvordan de hver især føler sig godt hjulpet; skal der fx være auditiv støtte ved billederne? Hvor stort detaljeniveau skal der være på hver forklaring?
Videocase: Peer-to-peer i matematik skaber faglig inklusion
Case: Matematikvejledninger
Behov
Læreren vil generelt gerne fremme elevernes forståelse for hinandens behov og deres evner til at samarbejde gennem peer-to-peer matematik.
Læreren oplever faglige udfordringer i matematik.
En af eleverne har et særligt lavt fagligt niveau og har derfor brug for meget lærerstøtte. Læreren vil gerne fremme, at eleven kan løse opgaverne mere selvstændigt.
Målgruppe
Der er fokus på hele klassen og på en udvalgt elev med særlige behov. 8. klassetrin.
Situation
Løsningen afprøves i matematik. Eleverne udarbejder vejledninger i små grupper, som herefter kan bruges af alle individuelt i undervisningen.
Teknologi og virkemidler
App’en Scan How: QR-koder, video, lyd og billeder.
Løsning
I mindre grupper laver eleverne vejledninger på matematikemner ved at bruge video, lyd, tekst og billeder i Scan How. Herved lærer eleverne om hinandens behov, både fagligt og socialt. Der er flere muligheder for at deltage aktivt, og eleverne skal hele tiden forhandle og samarbejde om at lave vejledningerne. Efterfølgende bliver vejledningerne tilgængelige i klasserummet. Eleverne kan scanne QR-koder og få konkret vejledning til, hvordan forskellige matematikopgaver kan løses. Vejledningerne er tilgængelige for alle, men er særligt tiltænkt eleven med udfordringer.
Resultat
Eleverne var glade for at producere vejledningerne og har brugt dem i matematik. Selv om eleven med størst faglige udfordringer havde begrænset succes med vejledningerne, havde eleven mindre behov for voksenstøtte, når vejledningerne var tilgængelige.
Behov
Forståelse for andres behov
Styrket klassefællesskab
Faglig støtte
Pædagogik
Peer-to-peer
Konkretisering
Teknologi
Digital vejledning
QR-koder
Scan How